شهاب داودی
شهاب داودی

شهاب داودی

سوالات امتحانی مقاومت مصالح

امتحان ۱

دریافت فایل pdf با جواب


نام: ……………………… نام درس: استاتیک و مقاومت مصالح
نام‌خانوادگی: ………………… دانشگاه شهید رجایی شماره صندلی: ……………
شماره دانشجویی: ……………… دانشکده مهندسی مکانیک
نام استاد: داودی رشته تحصیلی: متالورژی مدت: 100 دقیقه


توجه: لطفاً به این نکات دقت فرمایید. عدم توجه به این نکات باعث کسر از نمره شما خواهد شد و هیچ اعتراضی پذیرفته نیست.
۱. قبل از هر کاری و در ابتدا نام و نام‌خانوادگی و شماره دانشجویی خود را بر روی برگه‌های سوال، پاسخ‌نامه، چرک‌نویس و فرمول‌ها بنویسید.
۲. هرگونه مبادله اعم از برگه سوال، پاسخ‌نامه، ماشین‌حساب، برگه فرمول‌ها، چرک‌نویس و... اکیدا ممنوع است.
3. برگه‌های سوال، چرک‌نویس و فرمول‌های خود را در بین صفحات پاسخ‌نامه قرارداده و همگی را یکجا تحویل دهید.
توصیه: خونسردی خود را حفظ کنید. شرح سوالات را کامل و با دقت و تا انتها بخوانید. سعی کنید منظم بنویسید؛ به خاطر داشته باشید که شخص دیگری باید بتواند آنچه را که شما نوشته‌اید بخواند و بفهمد. در صورت تمایل، می‌توانید از مداد استفاده کنید. وقت خود را مدیریت کرده، زمان بیش‌از اندازه برای یک سوال صرف نکنید. ”وقت پیشنهادی“ هر مساله در این مورد به شما کمک می‌کند. نمره تمام سوالات یکسان است.

مقادیر عددی خاص و چند فرمول: در تمامی مسائل عدد پی (π) را معادل 3.00 و مقدار g را 10 N/kg فرض کنید.


1. برای ساختن لوله‌‌ی مخصوصی به قطر خارجی 300 mm، ورقی به ضخامت 50mm در ابتدا خم شده و سپس در طول یک مارپیچ که با محور طولی لوله زاویه ° 45 می‌سازد با تکنیک خاصی و در تمام عمق جوش لب‌به‌لب داده شده است. الف) اگر تنش کششی مجاز جوش 64MPa باشد، بیشترین گشتاور پیچشی را که می‌توان حول محور طولی لوله به آن وارد کرد چقدر است؟ ب) اگر مدول برشی معادل 64GPa فرض شود، اندازه زاویه پیچش در اثر اعمال گشتاور محاسبه شده در قسمت قبل برای لوله‌ای به طول 6 m چند رادیان است؟ (وقت پیشنهادی: ۱۵ دقیقه)


2. نیروی N به نقطه C از مکانیسم شکل اعمال می‌شود. عضو AD کابل است. قطر پین 5mm است. تمام دیگر قسمت‌ها از ورق با ضخامت 5mm ساخته شده است. الف) مطلوب است بردار نیروی عکس‌العملی که از پین B به اهرم وارد می‌شود. ب) اگر برآیند نیروی وارد بر پین B از طرف اهرم 600 N باشد، تنش برشی پین B، تنش لهیدگی در تکیه‌گاه‌های B و تنش لهیدگی اهرم را در نقطه B محاسبه کنید. (وقت پیشنهادی: 20 دقیقه)


3. مجموعه میله‌های شکل از طرف چپ به یک دیوار صلب متصل شده و از طرف راست در دمای 0 °C با دیوار صلب مقابل 1.5 mm فاصله آزاد دارد. اگر دما از 0 °C به °C 200 افزایش یابد، تنش ایجاد شده در هر یک از میله‌ها چه‌قدر خواهد شد؟ مشخصات هر یک از قسمت‌های میله (قسمت I و قسمت II) در زیر شکل ذکر شده است. (وقت پیشنهادی: 20 دقیقه)

L1=25 cm, A1=4 cm2, E1=62.5 GPa, α1=12 *10-6 /°C
L2=20 cm, A2=1 cm2, E2=200 GPa, α2=25 *10-6 /°C


4. گیره نجاری شکل مقابل نیروی P را به قطعه‌کار وارد می‌کند. اگر سطح مقطع a-a دایره‌ای به قطر 20 mm و تنش مجاز در این مقطع 80.67 MPa باشد، مطلوبست تحلیل مقطع a-a به منظور یافتن حداکثر نیروی P. (وقت پیشنهادی: ۱۵ دقیقه)


پیروز باشید،

داودی